donderdag 28 oktober 2010

zeeschouw motorboot

Aangeboden: zeeschouw motorboot Prijs: € 52.500,00

Onze 'Rinske Gretha' is een motorboot model Zeeschouw, ontwerp van scheepstekenaar Martin Bekebrede.
Eigenbouw:
De motorboot is zelfbouw van mijn schoonvader (A. Draaisma) en mijzelf. Hij is gemaakt naar tekeningen en ontwerp van Martin Bekebrede. We hebben er 3 jaar aan gewerkt en het is heel mooi geworden.
Verwar dit NIET met menig ander zelfbouwsel, dit is professioneel.
Mijn schoonvader heeft jaren gewerkt voor de werf Langenberg en L. Meeter (bekend van het skutsjesilen). Daar deed hij zowel metaal, inbouw motor, betimmering en electrische installatie.
Vaareigenschappen:
De vaareigenschappen van deze boot zijn fantastisch. Doordat de motor aan de forse kant is, kun je met een zeer laag toerental (halve kracht) al de normale vaarsnelheid(14km/u) halen. Aangezien de motorkamer goed geisoleerd is, betekend dit dat je totaal geen last van het motorgeluid hebt. Door de grote motorcapaciteit en de driebladsschroef is snel achteruitslaan en de boot stil leggen binnen een paar meter geen enkel probleem.
Er is geen boegschroef aanwezig, omdat deze totaal niet nodig is. Je kan met deze boot navigeren wat je maar wilt. Draaien terplekke is geen enkel probleem. Aan de rechterkant in parkeren is door de links draaiende schroef erg simpel. Het stuurwiel zit aan de linkerkant en de schroef is links-draaiend, waardoor het heel prettig is om aan de rechterkant aan te leggen. Er is zo veel ruimte om in en uit de boot te komen via de zijdeur.
De boot heeft een prettige beweging en zeegang.
Betimmering:
De boot is betimmert met amerikaans eiken dat blank gelakt is, waardoor het heel licht is gebleven. er zijn leuke facetten in gemaakt zoals een grote beddenknop naast het bed en leuningen aan de kant van de banken. Het is allemaal sterk en solide gebouwd met koperen knoppen en lampjes.
Indeling Voorkajuit:
Er is een groot aanrecht met 4 pits gasstel en geiser, tweepersoons bed met eronder veel bergruimte, en een kleine bank. Tevens is er de onderwatertoilet, met een waterfontein. Onder de vloer is een soort van kelder ruimte voor extra boodschappen.
Er zijn 2 patrijs poorten (openslaand, naar voren toe) en aan iedere kant een kleine patrijspoort(vast), een groter raam en een grotere patrijspoort (openslaand). In het plafond zit een vluchtluik met muggengaas.
Indeling Tussenkajuit:
Aan beide kanten een bank met losse tafel (inklapbaar) in het midden. De leuning die hier naast de bank zit, is dus danig sterk dat je er goed op kan zitten om mee uit te kijken tijdens het varen.
Rechtsvoor naast de ingang staat de koelkast(gas/elect/24v) (180ltr), welke zo makkelijk bereikbaar is vanuit de voorkajuit en is links de hydrolische besturing gemaakt met een mooi mahonie stuurwiel.
In de tussenkajuit zit aan beide kanten een schuifdeur (teakhout).
Het voorraam in het midden en links-achter is half opklapbaar, waardoor je samen met de 2 openstaande deuren in de zomer een fijne frisse doorstroming van lucht hebt. Een bovenbesturing was hierdoor ook overbodig.
Het uitzicht zittend vanaf de banken is in de tussenkajuit vrij hoog, waardoor je daar lekker kan uitkijken over het landschap en het water. Je hebt er een mooi groot vrij uitzicht door de grote ramen aan de zij en achter-kant.
De beide banken in de tussen kajuit zijn eventueel voor een enkele keer als slaapplaats te gebruiken. Omdat er dikke kussens op de banken liggen, kun je die goed gebruiken als extra (tijdelijke) slaapplaats op de grond.
In een uitzonderingsgeval kun je zo met 4 personen/kinderen in de tussenkajuit slapen boven op de 2 slaapplaatsen voorin en de 2 slaapplaatsen achterin. De tafel kan hiervoor aan de kant geschoven worden.
Indeling Achterkajuit:
Twee slaapplaatsen met een kastje in het midden. Onder de bedden is veel bergruimte.
Buitenom:
Op het dak van de tussenkajuit staat een zoeklicht. Ook de antenne voor de marifoon is al geinstalleerd. (geen marifoon) Wel is er een 27 mHz praat bakje.
Er is geen reling (hekje) buitenom, maar de de boot is rondom voorzien van rvs handgrepen. Omdat het gangboord rondom vrij breed is, kun je er gemakkelijk doorheen lopen. Daarbij komt het voordeel dat je zo bij het aanleggen erg makkelijk met de landvasten aan land kan gaan. Op alle kanten zitten mooie grote rvs kikkers en in het midden van de boot aan de zijkant zit een handige bolder, waardoor het vastmaken geen enkel probleem is.
Er is een dekwaspomp geinstalleerd, waardoor je de boot overal met een slang gewoon kan afspoelen om schoon te maken.
Om gemakkelijk in en uit te kunnen stappen (op/van de wal) is er een RVS aanhangtrap.
Technische gegevens:
De boot is 10.50 lang, 3.55 breed met een doorvaarthoogte van 2.50. De diepgang is ongeveer 1.05 mtr.
De motor is een ingebouwde DAF 575 (diesel, 24V) met interkoeling en een hydraulische paragon koppeling.
Er is een apart stroom circuit voor verbruikstroom(licht, water e.d. en een apart circuit voor de motor, waardoor je nooit per abuis niet meer kunt starten.
De ramen zitten in aluminium.
Motorkamer geisoleerd met vaste verlichting.
RVS (drink)watertank van 250ltr , drinkwaterpomp met drukvat
Diesel tank van 250 ltr.
In het vlak is een interkoeler ingebouwd, waardoor er geen buis met koelwater onder het schip nodig is.
Er is een hete (goed geisoleerde) uitlaat, waardoor er geen wierbak nodig is, die vol kan raken.
De bodemplaat van het stalen schip is vervaardigd van 6 mm, de rest van het onderschip is 5 mm en de opbouw is 4 mm staal. Tezamen met de dwarsspanten om de halve meter maakt dit het schip ijzersterk. Aan de buitenkant is nog eens een extra 5mm dikke stootrand gemaakt, waardoor de boot oersterk is.
Onder in de machine kamer is een los aggregaat ingebouwd, die voor noodgevallen te gebruiken is.
De boot is verwarmd met een hetelucht verwarming.
Voor meer fotos zie mijn webalbum. http://picasaweb.google.nl/idiemen
Het onderschip is pas geverfd, en hij ziet er weer picobello uit.
meer info